Élénk északi szélben
gyülekeztek a vitorlázók szombaton, a Badacsony előtti vízterületen. Némi
halasztás után elrajtolt a 65 hajós mezőny Szigliget irányába. Az öbölben hol
krajcolva, hol félszélben egy lóverseny jellegű etap folyt az első pályajelig.
A rajt előtt 16-18 csomósra erősödő északi szél a szigligeti öbölben 12-13 csomósra gyengült. A rajtvonal déli oldalán rajtolók – abban bízva, hogy ott már a hegy nem befolyásolja a szélviszonyokat – sokkal élesebben kellett a bójára tartsanak, mint akik a parthoz közel szelték át a vonalat. A part közelében vitorlázók választottak jobban, ők rövidebb úton és futtatott menetben tették meg az első szakaszt.
A Szigliget és Fonyód közötti
raum elsősorban a genakkeres hajóknak kedvezett, ők képesek voltak kicsit élesebben
haladni a Port Lacaj irányába. Voltak azért érthetetlen elképzelések a
drifterrel vagy genakkerrel a bélatelepi strandra tartó hajókon. Akik
gyengülésben próbáltak élesebben menni és volt kellő magasságuk, hogy a nagyobb
nyomásokban megejtsék a hajót, ők simán tudtak a második pályajelre vitorlázni.
A Fonyód – Ábrahámhegy szakasz
megosztotta a mezőnyt, amikor a szél elkezdett észak-nyugatiasodni és többen
úgy ítélték meg, hogy húznak egy negatívot Badacsony felé. Az elején jónak tűnt
a döntés, ameddig a Révfülöp felé tartó hajók át nem értek egy gyengébb szeles
területen. Az északi partra érve egyértelmű volt, hogy a Fonyód után kiforduló
hajók döntése nem jött be és a steuerboard-on haladók – néhány igazítást
követően – értek előbb Ábrahámhegyre.
Ábrahámhegyről bőszeles
vitorlákkal próbált mindenki a befutóra vitorlázni, de aki délebbre került,
annak fél távnál genoara kellett váltania, hogy a célvonalat elérje.
A leggyorsabb hajónak – a dr.
Hódy Gábor kormányozta X35-ösnek – mindössze 2 óra 46 perc kellett, hogy a
távot teljesítse. A leglassabb hajók három és fél óra alatt abszolválták a
távot és ebből látható, hogy a mezőny viszonylag egyben vitorlázott a Bahart
Regatta első fordulójának túraversenyén.
A yardstick I. értékelési
rendszerben MIX, Lábad-X, Helena volt a befutási sorrend eleje, yardstick
II-ben taroltak a Bavariák, a St. Esther (BAV32), Triton (Bavaria 34 Cruiser),
Onix (Bavaria 32) sorrend alakult ki, míg a harmadosztályban a VIG nyert
megelőzve a Pennyt és a Csíbort.
Vasárnap a pályaversenyre
szinte azonos szélviszonyok voltak jellemzőek, mint a szombati napra. A második
versenynapra is maradt 34 hajó és vállalkozó kedvű legénysége, hogy egy
szokatlanul szélesre húzott, de izgalmakat magában rejtő pályán folytassa a
szombaton elkezdett vitorlásverseny nevű játékot. A yardstick értékelési
csoportok külön rajtoltak, a legnagyobb tolongás a 14 hajós ys II-ben volt,
ennek ellenére mindhárom rajt tiszta lett. Az első krajcnál nem dominált egyik
oldal sem, a jó sebességgel közlekedő hajók érték el korábban az első
pályajelet. A hosszú félszél egyértelműen a genakkeres hajóknak kedvezett
viszont hátszélben az irányra vitorlázó spinakkeres hajók tudtak faragni a
lemaradásból. A hosszú félszeles befutó a finist lóversennyé alakította és néha
komoly kihívást jelentett a befutót regisztráló rendezők számára, hogy a
befutási sorrendet megállapítsák.
Ezen a szakaszon volt a
verseny egyetlen óvási szituációja is, a ys II-ben vezető Triton (HUN 7777,
Bavaria 34 C) és a szorosan második helyen érkező St. Esther (HUN 1629, BAV32)
között alakult ki. A BAV 32 genakkerrel vitorlázott, míg a HUN 7777 genoaval,
így az üldöző hajónak esélye sem volt a Triton felett elmenni. Volt a két hajó
között némi sebességkülönbség és ezt próbálta a genakkeres támadó hajó
kihasználni és alul elmenni. Amikor a két hajó fedést létesített, 100 méterre
lehettek a célvonaltól és mindkét hajó irányváltoztatás nélkül tudta volna
venni a befutó pályajeleit. A St. Esther felszólította a Tritont, hogy menjen
feljebb, aminek a felszólított hajó finoman eleget is tett egészen addig, míg a
genakkeres hajó bőszeles vitorlája össze nem esett. A két hajó egy másodperces
különbséggel futott be, 5 perccel a ys II mezőny előtt. A szabályosan
lefolytatott óvástárgyalást végül a Triton nyerte, a döntéshozók
megállapították, hogy elég helyet biztosított a St. Esther számára.
A yardstick I. értékelési
rendszerben a gyönyörű új vitorlákkal száguldó Heléna (Scholtz 32) nyert a
Lábad-X (XP33) és a Rose (Beneteau First) előtt. Ys II-ben Triton, St. Esther,
Éva (H-Boat) eredmény született, míg a ys III-ban Hablaty, Penny, és Catullus
Maximus sorrend alakult ki a pályafutamon.
A Magyar Vitorlás Szövetség
vízi rendezése felfrissítette a Bahart tradicionális versenysorozatát, ami
láthatóan a parton is igyekszik megújulni, hogy visszacsábítsa azt a 15-20
hajót, melyet az utóbbi években elveszített. A badacsonyi verseny mindig a
szezon egyik legjobb BR fordulója volt és idén, ha lehet ilyet mondani, még
inkább azzá válhat. Nem kell sokat tenni, hogy a hajózási vállalat egyedülálló
sorozata megérje másodvirágzását és újra 90-100 hajós mezőnyök vitorlázzanak a
szombati túrafutamokon.